Гіпоглікемія SOS: як діяти?

Активне тренування, пропущений обід чи перекус, перенесена інфекція чи вживання алкоголю — причин різкого зниження показника глікемії існує чимало. Людям з діабетом варто знати, як допомогти собі в такій ситуації, адже занизький рівень глюкози в крові не менш небезпечний, аніж зависокий. Крім того, слід проінструктувати щодо цього і близьких, адже гіпоглікемія може спричинити втрату свідомості, і тоді саме оточуючим доведеться надавати допомогу
Поділитися на facebook
Поділитися на telegram
Поділитися на linkedin
Поділитися на email
Поділитися на print

Правило 15-15

Запам’ятати алгоритм дії при різкому зниженні глікемії допоможе так зване «Правило 15-15».2 Якщо рівень глюкози в крові менше 3,9 ммоль/л, то треба вжити 15 г вуглеводів. Це може бути злаковий батончик, ложка меду, льодяник, фруктовий сік — усе, що швидко збільшить глікемію.3 А ось складних вуглеводів або продуктів, що містять жири разом з вуглеводами (наприклад, шоколад), краще при гіпоглікемії уникати. Вони можуть уповільнити всмоктування глюкози, що недоречно в цьому випадку.

Через 15 хвилин після вживання вуглеводів слід виміряти глікемію і, якщо її рівень не підвищився до вказаного показнику, повторно вжити 15 г вуглеводів. Так варто робити, доки рівень глюкози в крові не нормалізується. Після цього з’їжте заплановані страви або зробіть перекус, і переконайтеся, що рівень глюкози не почав знову знижуватися. «Правило 15-15» допоможе уникнути надмірного вживання вуглеводів і, як наслідок, швидкого переходу від гіпо- до гіперглікемії.

!Важливе уточнення: «правило 15-15» стосується лише дорослих! Дітям при гіпоглікемії необхідні менші порції вуглеводів: немовлятам — 6 г, малюкам від 1 до 3 років — 8 г, а дітям віком 4-7 років — 10 г.4 Та цей момент краще обговорити з лікарем: він визначить рекомендовану порцію вуглеводів індивідуально.

У разі втрати свідомості

Якщо ж людина від різкого падіння глікемії знепритомніла — негайно викликайте швидку допомогу! Поки медики в дорозі, треба пересвідчитися, що у хворого в роті не залишилося залишків їжі (адже вони можуть спричинити асфіксію). Також не варто намагатися влити в ротову порожнину солодкі розчини — людина може захлинутися. Якщо хтось з присутніх вміє робити внутрішньовенні ін’єкції, то в разі знепритомнення від гіпоглікемії можна ввести близько 50 мл 40% розчину глюкози. Альтернатива: 1 мл розчину глюкагону внутрішньом’язово або підшкірно. Людині з діабетом краще завжди мати необхідні ліки при собі. Якщо ж випадки гіпоглікемії трапляються регулярно, то слід обов’язково повідомити про це свого лікаря. За потреби він може скоригувати лікування, раціон чи призначити гормон глюкагон.

UKR.DIA.MCM.07.10.2020.1