Пошук
Close this search box.

Пацієнтоорієнтованість та пацієнтоцентричність

Як отримати максимальний ефект від прийому у лікаря, керуючись новітніми методиками комунікації
Table of Contents

Сьогодні більша частина прогресивних клінік світу використовують принцип пацієнтоорієнтованості (patient focus) та пацієнтоцентричності (patientcentered).

Що означають ці поняття, і яким чином ми можемо отримати максимальну користь під час візиту до лікаря, котрий керується подібними принципами у своїй роботі? Чому такий підхід особливо актуальний у веденні людей з діабетом?

Пацієнтоорієнтованість

Термін означає альтернативний підхід до людини, яка звернулася за допомогою до профільного лікаря. Відмінність полягає у кардинально новому баченні надання медичних послуг, у якому увага спеціаліста направлена не на дані діагнозу, а на живу людину з її індивідуальними потребами та рисами характеру.

Пацієнтоорієнтованість – у буквальному сенсі повна орієнтація на пацієнта. Нова методика передбачає залучення людини з діагнозом та її близького кола –  родини і друзів – до процесу лікування у якості партнерів, а не просто користувачів.

Залучення до процесу прийняття важливих рішень замість сухої констатації діагнозу та інструкції щодо плану лікування – за новою методикою головне завдання медичного працівника. 1

Пацієнтоцентричність

Термін є тісно пов’язаний з попереднім, він означає принцип інтегрованої моделі поведінки лікаря, що побудована навколо потреб людини з діагнозом та націлена на комплексне керування її здоров’ям на всіх стадіях лікування.

Мета медичних спеціалістів усіх категорій при використанні методи пацієнтоцентричності – комунікація, що дозволяє бачити не лише стан здоров’я людини, котра звернулася до лікаря, але й її психологічні та соціальні особливості.

Пацієнт стає активним учасником процесу лікування і проявляє більшу зацікавленість у досягненні позитивних результатів. 2

Принципи поведінки лікаря у моделі надання допомоги з орієнтацією на пацієнта

  1. Прояв поваги до цінностей, потреб та вподобань людини, що прийшла по допомогу.
  2. Розробка плану координації та інтеграції допомоги (для полегшення отримання допомоги людиною, котра почувається безпомічною та розгубленою після того, як їй озвучили діагноз).
  3. Надання повної та достовірної інформації про діагноз та схеми лікування.
  4. Досягнення фізичного комфорту (акцент на здобуття не лише прийнятних показників аналізів, а й фізичної зручності та відсутності болю і неприємних відчуттів у людини з діагнозом).
  5. Емоційна підтримка та намагання зменшити страх та занепокоєння пацієнта.
  6. Залучення друзів та сім’ї людини, що отримує допомогу лікаря, до прийняття рішень щодо лікування та до участі у процесі одужання.
  7. Проведення м’якої адаптації у перехідний період (лікар докладно розповідає всю інформацію про поведінку та кроки під час періоду і після закінчення лікування при відсутності регулярного спілкування із спеціалістами).
  8. Окреслення шляхів оптимального доступу до медичної допомоги для конкретної людини.

Принцип орієнтації на пацієнта у процесі ведення діабету

У чому полягає різниця між старим та новим підходом до лікування, власне, діабету?

Стара схема

  1. Основна точка концентрації уваги – жорсткий глікемічний контроль.
  2. Увага на організацію відповідного способу життя та плану харчування, що підлаштовується під режим ін’єкцій інсуліну та схему прийому інших ліків.

Загальне посилання методики: діабет контролює твоє життя, підстроюй себе під вимоги діабету.

Нова схема

  1. Засоби інтенсивного лікування представлені у якості інструментів для збільшення свободи та поліпшення якості життя людини з діа.
  2. Спочатку розробляється план способу життя та харчування, і лише на основі отриманої інформації складається гнучка схема прийому медикаментів (у тому числі інсуліну).

Загальне посилання методики: не діабет, а лише ви самі контролюєте власне життя.

Отримайте максимальний ефект від візиту до лікаря

Використайте кілька слушних порад, які допоможуть досягти максимальної користі під час відвідування лікаря.

Що варто зробити перед візитом до лікаря?

  1. Розпочніть спілкування за кілька днів до прийому. Надішліть фахівцю журнал реєстрації результатів показників на рівень глюкози заздалегідь, щоби лікар мав час проаналізувати інформацію. Виділіть моменти нетипового рівня цукру, щоби акцентувати увагу на стрибках глюкози, котрі є для вас незрозумілими.
  2. Складіть перелік усіх медикаментів, котрі приймаєте на даний момент, включаючи трави, вітаміни, харчові добавки та безрецептурні ліки, вказуючи їх дозування.
  3. Складіть перелік питань, що плануєте поставити лікареві. Під час візиту легко розгубитися та забути про важливі проблеми, котрі вас турбують.

Стандартні пункти:

  • обговорення нещодавно проведених аналізів та оцінка їх результатів;
  • необхідність візиту до інших лікарів;
  • отримання копії результатів аналізів;
  • перелік дій для покращення результатів терапії;
  • моменти, на яких потрібно зосередитися перед наступним візитом.

Поведінка під час відвідування лікаря

  1. Почувайтесь комфортно, розповідайте про геть усі страхи та тривоги, які вас турбують. Під час бесіди з куратором немає безглуздих або зайвих запитань.
  2. Будьте абсолютно чесними, розповідаючи про спосіб життя та харчування і дотримання схеми лікування. Не стидайтеся розповісти про бар’єри, що заважають якісно контролювати ситуацію.
  3. Розповідайте про усі, навіть незначні зміни у власному стані здоров’я та відчуттях. Непомітний для вас симптом може бути яскравим моментом, на котрий необхідно звернути увагу, для лікаря.
  4. Не будьте пасивними, жваво обговорюйте усі рекомендації, ставте питання щодо незрозумілих або незручних для вас пунктів.
  5. Не бійтеся попросити дешевший аналог виписаних медикаментів. Думка лікаря більш компетентна, ніж порада незнайомого з вами фармацевта чи просто пересічної людини «з інтернету».
  6. Запитайте, як поводити себе у нештатних ситуаціях, обговоріть шляхи комунікації з лікарем в екстрених випадках.

Як поводитися між візитами?

  1. Дотримуйтесь наданої схеми лікування.
  2. Відповідно харчуйтеся та залишайтеся активними.
  3. Щоденно перевіряйте стан ніг.
  4. Регулярно перевіряйте та реєструйте рівень глюкози в крові.
  5. Записуйте усю важливу інформацію до щоденника для відстеження загального прогресу у досягненні компенсації діабету. 5

І запам’ятайте найголовніше: не давайте діабету керувати вами. У ваших руках є всі інструменти для того, щоби бути власником свого життя, котре можна і треба зробити повноцінним.

UA24CD00026